Webbplatsen använder antigen IE11 eller teknik som troligen inte stöds i din webbläsare. Vissa saker kan se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.

Skip to main content

Samverkan för digitalisering - Digitalt lärande

Namn på projektet: Digitalisering av ST-kurser i NU-sjukvården och Pediatrisk och pedagogisk fortbildning för barnläkare i VGR

Satsningsområdet är knutet dels till läkarutbildning inom NU-sjukvården och dels till det regionala projektet: ”Pediatrisk och pedagogisk fortbildning för barnläkare i Västra Götalandsregionen”. Fokus är på utveckling och utvärdering av digitalt lärande, omställning till hybrid och distanslärande, och tillämpning av metoder för vuxenlärande i en digital miljö. Forskningsaktiviteter genomförs i samverkan med praktiker och forskare från NU-sjukvården och Högskolan Väst, samt HAV:s samverkansparter genom VGR-akademin, studierektorer, kursledare och kursdeltagare.

Samordnare: 

Helena Vallo Hult, Utvecklingsledare i NU-sjukvården och lektor vid Högskolan Väst, samordnare för Välfärdsteknologi, HAV

Publikationer

Abovarda, A., Vallo Hult, H., Master Östlund, C., & Pålsson, P. (2023). E-learning as Part of Residency Education. Caring Is Sharing : Exploiting the Value in Data for Health and Innovation. Proceeddings of MIE 2023, 302, 496–497. https://doi.org/10.3233/SHTI230188

Vallo Hult, H., Master Östlund, C., & Pålsson, P. (2023). Why and When Physicians Google: Resident Physicians’ Information-Seeking Strategies During Patient Consultations. In Healthcare Transformation with Informatics and Artificial Intelligence (pp. 580-583). IOS Press.

Vallo Hult, H., Master Östlund, C., Pålsson, P., & Jood, K. (2023). Designing for digital transformation of residency education–a post-pandemic pedagogical response. BMC Medical Education, 23(1), 1-10.

Studentuppsatser inom ämnet digitalt lärande i vården:

Holmlund, T., & Lindgren, E. (2023). WhatsApp som shadow-IT för intern kommunikation mellan medarbetare inom vården : En kvalitativ studie om tillgänglighetens påverkan på arbets- och privatlivet (Dissertation). Retrieved from https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hv:diva-20571

Selldén, M., & Bekk, J. (2023). Designprinciper för digitala portfolios : En Action Design Research-studie med inriktning mot läkares specialiseringstjänstgöring (ST) (Dissertation). Retrieved from https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hv:diva-20162

Skager, J., & Sundén, O. (2023). Upplevelsen av Digitala Informations- och Kommunikationsverktyg på en Intensivvårdsavdelning : Utifrån Medarbetares Erfarenheter och Perspektiv (Dissertation). Retrieved from https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hv:diva-20568

Abovarda, A. (2021). E-learning as part of residency education : Success factors and evaluation (Dissertation). Retrieved from https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hv:diva-16817

Olsson, I. (2022). How digital competence can be improved by middle managers in the healthcare sectors : A case study at NU Hospital Group (Dissertation). Retrieved from https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hv:diva-18992

Andersson, E., & Henningstam, F. (2021). Den digitala kompetensen inom äldreomsorgen : En kvalitativ studie ur vårdpersonalen perspektiv (Dissertation). Retrieved from https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hv:diva-17605

Tjus, J., & Thompson, P. (2021). Gamification inom vården : att använda spel för lärande (Dissertation). Retrieved from https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hv:diva-16564


Senast uppdaterad: 2024-04-03 00:47