Webbplatsen använder teknik som troligen inte stöds av din webbläsare som exempelvis Internet Explorer 11. Vissa saker kan se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.

Gå direkt till huvudinnehållet

Samverkan för digitalisering - Digitalt lärande

Namn på projektet: Digitalisering av ST-kurser i NU-sjukvården och Pediatrisk och pedagogisk fortbildning för barnläkare i VGR

Satsningsområdet är knutet dels till läkarutbildning inom NU-sjukvården och dels till det regionala projektet: ”Pediatrisk och pedagogisk fortbildning för barnläkare i Västra Götalandsregionen”. Fokus är på utveckling och utvärdering av digitalt lärande, omställning till hybrid och distanslärande, och tillämpning av metoder för vuxenlärande i en digital miljö. Forskningsaktiviteter genomförs i samverkan med praktiker och forskare från NU-sjukvården och Högskolan Väst, samt HAV:s samverkansparter genom VGR-akademin, studierektorer, kursledare och kursdeltagare.

Samordnare: 

Helena Vallo Hult, Utvecklingsledare i NU-sjukvården och lektor vid Högskolan Väst, samordnare för Välfärdsteknologi, HAV

Publikationer

Abovarda, A., Vallo Hult, H., Master Östlund, C., & Pålsson, P. (2023). E-learning as Part of Residency Education. Caring Is Sharing : Exploiting the Value in Data for Health and Innovation. Proceeddings of MIE 2023, 302, 496–497. https://doi.org/10.3233/SHTI230188

Vallo Hult, H., Master Östlund, C., & Pålsson, P. (2023). Why and When Physicians Google: Resident Physicians’ Information-Seeking Strategies During Patient Consultations. In Healthcare Transformation with Informatics and Artificial Intelligence (pp. 580-583). IOS Press.

Vallo Hult, H., Master Östlund, C., Pålsson, P., & Jood, K. (2023). Designing for digital transformation of residency education–a post-pandemic pedagogical response. BMC Medical Education, 23(1), 1-10.

Studentuppsatser inom ämnet digitalt lärande i vården:

Holmlund, T., & Lindgren, E. (2023). WhatsApp som shadow-IT för intern kommunikation mellan medarbetare inom vården : En kvalitativ studie om tillgänglighetens påverkan på arbets- och privatlivet (Dissertation). Retrieved from https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hv:diva-20571

Selldén, M., & Bekk, J. (2023). Designprinciper för digitala portfolios : En Action Design Research-studie med inriktning mot läkares specialiseringstjänstgöring (ST) (Dissertation). Retrieved from https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hv:diva-20162

Skager, J., & Sundén, O. (2023). Upplevelsen av Digitala Informations- och Kommunikationsverktyg på en Intensivvårdsavdelning : Utifrån Medarbetares Erfarenheter och Perspektiv (Dissertation). Retrieved from https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hv:diva-20568

Abovarda, A. (2021). E-learning as part of residency education : Success factors and evaluation (Dissertation). Retrieved from https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hv:diva-16817

Olsson, I. (2022). How digital competence can be improved by middle managers in the healthcare sectors : A case study at NU Hospital Group (Dissertation). Retrieved from https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hv:diva-18992

Andersson, E., & Henningstam, F. (2021). Den digitala kompetensen inom äldreomsorgen : En kvalitativ studie ur vårdpersonalen perspektiv (Dissertation). Retrieved from https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hv:diva-17605

Tjus, J., & Thompson, P. (2021). Gamification inom vården : att använda spel för lärande (Dissertation). Retrieved from https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hv:diva-16564

Senast uppdaterad: 2024-04-03 00:47